Författare Meddelande  
  hengil
Antal inlägg: 4
Registrerad: 03-Aug 09

Skrivet: Sat 29 Aug, 2009 09:25

Jag har köpt 2 nya ryds 23 DC med D3 190hk och båda har X7 propp den ena har toppvarv på ca 4050 varv och når 38 knop den andra når bara 3560 varv och når 30 knop. Prata med penta åf och dom har inga ideer och det finns ingen de kan ringa och prata med på penta?

Någon som har några tankar vad det kan vara för problem.

dougus
Antal inlägg: 26
Registrerad: 02-Oct 07

Skrivet: Sun 30 Aug, 2009 20:28

Hej! dougus här.
prova att flytta proparna på båtarna så så kan du se om det är något fel på dom, för du hade ju två båtar? eller hur.
Jag har två D3 i vår båt och dom är instalerade av Regal service i Vårby , dom hade inga prblem att få tips av Penta.
Dogge.

hengil

Skrivet: Tue 01 Sep, 2009 23:17

Det gör ingen skillnad om jag skiftar propp på domoch den som varvar för lite känns inte orkeslös som att det gick tungt utan bara att maxvarv uppnås för tidigt. gasreglaget ger fullt utslag på styrboxen i bak men det känns som signalen från boxen till motern ger för lite varv? Någon som har någon ide om detta??

Viking
Antal inlägg: 5
Registrerad: 01-Oct 09

Skrivet: Thu 01 Oct, 2009 17:10

Hejsan , en Ryds 23 DC med D3 gör enligt Nimax (Båthandlare i Stockholm som säler bl a Ryds) ca 32- 34 knop. Om du ej når rek.varvtal byt till mindre propeller.

Alvis
Antal inlägg: 2
Registrerad: 21-Oct 09

Skrivet: Wed 21 Oct, 2009 17:21

Hej,
Ändrar turbon volym ?

D3 har variabel turogeometri och om inte komressorvolymen lan ändras till HF området så tappar du effekt.

Ger reglaget fullt spakutslag ?

/ A

hengil

Skrivet: Mon 01 Mar, 2010 22:20

hej. Jo reglaget ger fullt utslag ibak på styrboxen, båten känns väldigt pigg uppe på toppvarv. Så det känns bara som det saknas lite till på regladet men så är det tyvärr inte. De har på penta åf kollat upp laddtryck, givare mm men inte kunnat konstatera annat än att den saknar ca 3-400 vara i max varv.

Nu händer inget mer men vore väldigt tacksam om någon har något tips om vad det kan va..

ChristianS
Antal inlägg: 3
Registrerad: 02-Apr 10

Skrivet: Tue 20 Jul, 2010 23:19

Hej

Förmodligen samma fel som på min D3-160, vilket jag skrev om 2 april.

Det är mycket konstigt, men vissa D3'or verkar vara orkeslösa utan att Volvo Pentas återförsäljare kan hitta problemet.

Allt verkar ok, men motorn går betydligt sämre än en likadan motor i en likadan båt...

Vet inte vad som menas med variabel turbogeometri, och om att komma upp i HF-området, men kan det hänga ihop med orkeslösheten och hur kollar man det i så fall?

Har du fått någon ordning på din motor är jag mycket intresserad hur du gjorde...

Mvh Christian (christian@nauticore.com)

lamix
Antal inlägg: 3
Registrerad: 11-Jul 10

Skrivet: Sun 01 Aug, 2010 14:53

Hej!
Har samma problem som många här, köpte en beg. D3/190 på 120tim fick den monterad av VP försäljare har ett dps drev med utv. 1,95 F3 propellrar, men får den inte att varva mer än 2400, o inga fel medelanden. Har funderat själv om den inte får så mycket bränsle som den behöver, känns som den stryper sig liksom, laddtrycket är 140 på mätaren. Tacksam om Volvo Penta eller någon med liknade problem som lyckats lösa det hör av sig.
Hälsningar AL

Gå till sida [1]

Gå till: